شیشه دوجداره چیست و چه کاربردی دارد

شیشه در زندگی بشر استفاده گسترده‌ای دارد. شاید بیشترین استفاده از شیشه در ساخت درب و پنجره باشد. البته شیشه کاربدهای فراوان دیگری نیز دارد و در ساخت ماشین، ظروف شیشه‌ای و ... به صورت فراوان استفاده می‌گردد. شیشه‌ها انواع مختلفی نیز دارند که شامل شیشه سکوریت، شیشه مات، شیشه‌های رنگی، شیشه دوجداره و ... می‌شود. در این پست می‌خواهم به شما شیشه و نوع دوجداره آن را معرفی کنم و کاربردها و ویژگی‌های آن را به شما توضیح دهم. با من همراه باشید تا بیشتر با شیشه دوجداره آشنا شوید.


شیشه چیست


شیشه در گذشته‌های دور توسط بشر کشف شده. شیشه به صورت طبیعی در طبیعت نیز پیدا می‌شود و دارای رنگ‌های مختلفی نیز می‌باشد که به آن اپسیدین می‌گویند. ماده اصلی در ساخت شیشه سیلیس است که از ذوب آن و سرد کردن ناگهانی سیلیس شیشه حاصل می‌شود. عمده مصرف شیشه در ساخت پنجره‌ها است. با قرار دادن شیشه در پنجره فضای بیرون قابل دیدن خواهد شد و نور خورشید نیز می‌تواند در روز وارد خانه شود.

اگر شیشه استفاده شده در پنجره‌ها به درستی درزگیری شود می‌تواند جلوی وارد شدن صداها را بگیرد. برای هرچه بهتر کیپ شدن پنجره‌ها از دستگیره و یراق آلات مخصوص به آن استفاده می‌گردد. البته امروزه برای ساخت هر چه بهتر پنچره‌ها از شیشه دوجداره استفاده می‌شود.

 


شیشه دوجداره چیست


 شیشه دوجداره از دو یا چند لایه شیشه موازی هم تشکیل شده است که بین آن معمولا از گاز آرگون پر شده است. تفاوت اصلی شیشه‌های دوجداره با شیشه‌های معمولی هم در همین فضای خالی است. این فضای خالی به شیشه دوجداره کمک می‌کند کند تا عایق مناسبی برای صدا و دما باشد.

شیشه‌های دوجداره با مواد خاصی مهروموم می‌شوند که باعث می‌شوند شیشه‌های دوجداره عملکرد عالی در مقابل صوت و گرما داشته باشد. گاهی در ساخت شیشه‌های دوجداره از 3 لایه شیشه نیز استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود که شیشه مقاومت بالایی از خود نشان دهد. اما در حالت معمولی شیشه‌های دوجداره دارای دو شیشه پاسخگو نیازهای ما هستند.


کاربردهای شیشه دو جداره


شیشه‌های دوجداره کاربردهای زیادی دارند. از این شیشه‌ها در صنایع مختلفی استفاده می شودو عمده مصرف شیشه دوجداره ساخت پنجره منازل است. با به کار گیری شیشه دوجداره در منازل از وارد شدن صداهای آزار دهنده و آلودگی صوتی به خانه جلوگیری می‌کنیم. از طرفی به دلیل عایق بودن این شیشه‌ها از هدر رفتن انرژی جلو گیری می‌کنند. در روزهای سرد سال شیشه‌های دوجداره از خارج شده گرما جلوگیری می‌کنند و در روزهای سرد سال از وارد شدن گرما به خانه جلوگیری می‌کنند.


به دلیل عایق بودن شیشه‌های دوجداره در مقابل انتقال حرارت، از این شیشه‌ها در ساخت یخچال صنعتی نیز استفاده می‌شود. در یخچال‌های صنعتی شیشه‌های دوجداره از وارد شدن گرما به داخل یخچال جلوگیری می‌کنند و فشار کمتری به موتور یخچال وارد می‌شود. این کار طول عمر متر یخچال را نیز افزایش می‌دهد. از طرفی استفاده از شیشه دوجداره به ظاهر یخچال‌های صنعتی کمک می‌کند و آن‌ها را زیباتر نشان می‌دهد.


حرف آخر

شیشه‌های دوجداره به دلیل استحکام بالا و خواص دیگری مانند عایق بودن در برابر صوت و گرما به صورت عمده در ساختمان‌سازی، یخچال‌های صنعتی، صنایع هوایی و ... مورد استفاده قرار می گیرند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد